با ترسناکترین مرد فوتبال جهان آشنا شوید (گزارش ویژه)
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۲۳۹۳
یک روز صبح در اواخر سال 1992 بود که برایان روی وارد زمین تمرین قدیمی آژاکس شد تا کمدش در رختکن را خالی و با همه خداحافظی کند. او چهار سال در باشگاه شهر زادگاهش بازی کرد، و حالا داشت از آمستردام به فوجیا میرفت. او نخستین انتقال بزرگ مینو رایولا به شمار میرفت. شب قبل از بازی که آژاکس با فاینورد داشت، یک طرفدار پلاکاردی را بالای سر برده بود که رویش نوشته شده بود: «ممنون، برایان».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته کم پیش میآید هنگامی که یکی از بازیکنان طرف قرارداد با رایولا از تیم میرود، طرفداران اینچنین مهربانانه با او برخورد کنند. اگر در تابستان پل پوگبا از منچستر یونایتد به رئال مادرید یا یوونتوس برود، بعید است که طرفداران این تیم برای پوگبا در تیم جدیدش آرزوی موفقیت کنند. حالا احتمال این انتقال افزایش هم یافته است، چرا که هفته گذشته، در جریان سفر پوگبا به ژاپن بود که او گفت حاضر است چالش جدیدی را تجربه کند. برخی ممکن است تصور کنند که کمک به اوله گنار سولشر برای احیای باشگاه منچستر یونایتد به اندازه کافی چالش بزرگی است اما راه و روش رایولا اینگونه نیست.
رایولا چهرهای جنجالی، بهویژه در شهر منچستر است. هم الکس فرگوسن (که یک بار در گفتوگوهای رودررو او را احمق خوانده بود) و هم پپ گواردیولا از او متنفر هستند. این ایجنت از سوی فیفا سه ماه از هر گونه فعالیت فوتبالی محروم شده بود ولی با توجه به اینکه دادگاه عالی ورزش این حکم را فعلا معلق کرده است، او آزاد است که از طرف پوگبا دست به مذاکره بزند. محرومیت او ابتدا از سوی فدراسیون فوتبال ایتالیا بود اما در نهایت هرگز گفته نشد که او چه خلافی را مرتکب شده است.
از سوی دیگر، آژاکس ممکن است باز هم از رایولا ممنون باشد، چرا که او دارد تلاش میکند ماتیس دلیخت با قیمت بسیار بالایی به باشگاههای دیگر منتقل شود. دلیخت کاپیتان 19ساله آژاکس است و یوونتوس، باشگاهی که رایولا رابطه بسیار خوبی با آن دارد، احتمالا دلیخت را با قیمت 85 میلیون یورو خواهد خرید. حق کمیسیون رایولا هم محفوظ خواهد بود.
ایجنتهای بزرگ زیادی در دنیای فوتبال هستند، و باشگاههای لیگ برتری در سال گذشته 260 میلیون پوند حق کمیسیون به آنها پرداخت کردند اما کارمین رایولا 51ساله، که به نام مینو شناخته میشود، فردی است که به خراب کردن رابطه بین باشگاهها و بازیکنان مشهور است. او در شهر کوچکی در نزدیکی ناپل متولد شد و در کودکی خانوادهاش به هارلم هلند مهاجرت کردند. خانواده او در صنعت رستورانداری فعال بودند، و خود او هم رابطهای فراتر از جلسات اداری با بازیکنانش دارد. دو سال پیش که او کمک کرد پوگبا با قیمت 89 میلیون پوند از یوونتوس به منچستر یونایتد منتقل و گرانترین بازیکن دنیا شود، در مصاحبه با سایمون کوپر گفت: «من او را اصلا مشتری خود نمیبینم. راستش را بگویم، به نظرم او عضوی از خانواده من است.»
خانواده فوتبالی رایولا در تابستان جاری در مرکز توجهات هستند. دلیخت را تقریبا تمامی باشگاههای بزرگ میخواهند و اوست که باید انتخاب کند که به چه باشگاهی میرود. از سوی دیگر، آیا پوگبا به هموطنش، زینالدین زیدان خواهد پیوست تا در پروژه بازسازی برنابئو شرکت کند؟ یا اینکه او به یوونتوس میرود، جایی که چهار بار پیاپی فاتح سری آ شد و میگفت احساس میکند خانهاش است؟
روش کار رایولا باعث شده که برخی افراد قدرتمند از او بدشان بیاید اما شبکه گسترده دوستان رایولا که در طول چندین دهه ساخته شده، به او نفوذ قابل توجهی میبخشد. بیش از ربع قرن پیش بود که انتقال روی از آمستردام به فوجیا باعث شد آن ایجنت جوان و جاهطلب، رابطه خوبی با زدنیک زمان، مربی وقت فوجیا پیدا کند. دو سال بعد، زمانی که زمان به لاتزیو رفت، رایولا پاول ندود را به تیم او برد. ندود در آن هنگام به دلیل عملکرد درخشانش در تیم چک در یورو 96 باشگاههای زیادی را خواهان خود میدید. رایولا در سال 2001 ندود را به یوونتوس برد، جایی که او برنده توپ طلا شد. او در سال 2004، بازیکن دیگری را به یوونتوس معرفی کرد: زلاتان ابراهیموویچ، که در نهایت به اینتر، بارسلونا، میلان، پاری سن ژرمن، منچستر یونایتد و لسآنجلس گلکسی رفت. رایولا سوار بر امواج بازار فوتبال به پیش میتاخت.
هنگامی که رایولا ابراهیموویچ را در آژاکس ملاقات کرد، این بازیکن تازه نوجوانی را پشت سر گذاشته بود و رایولا عضو جدیدی از خانوادهاش را پیدا کرده بود. او در مصاحبهای که برای کتاب زندگینامه زلاتان – با نام متواضعانه «من فوتبال هستم» - انجام شد، گفت: «من از همان ابتدا دریافتم که او چه هیولای متکبری است. یعنی دقیقا مانند خود من.» اما اوضاع همین نبود. رایولا به زلاتان یاد داد که در زمین خودش را کنترل کند و به او گفت: «یک بار به من نشان بده که یک داور قبول کرده باشد که اشتباه میکند و حق با تو است.» و در یوونتوس هم به او گفت که از ندود الگوبرداری کند و با دقت فوقالعاده بالا تمرین کند.
رایولا گفت: «چیزهایی که از پاول ندود یاد گرفتم را به زلاتان منتقل کردم. چیزهایی که از زلاتان یاد گرفتم را هم به پل پوگبا یاد دادم. پل در شخصیت زلاتان خودش را میدید؛ فردی که در خیابانها بزرگ شده، بازیکنی که قامت تنومندی دارد اما فوقالعاده تکنیکی است، و نگرشش هم این است: پیروزی، پیروزی و پیروزی.»
در هفتههای پایانی فصل اخیر لیگ برتر، تعهد چندانی به پیروزی از سوی پوگبا دیده نمیشد اما بازیکنان انسان هستند و همیشه مطابق یک الگو رفتار نمیکنند اما بزرگترین ناکامی رایولا درباره بازیکنی رقم خورد که او هم از خیابانها آمده بود و تنومند و با این حال فوقالعاده تکنیکی بود: ماریو بالوتلی. مساله این بود که فوتبال برای او بالاترین درجه اهمیت را نداشت.
بالوتلی، پوگبا، دلیخت، ابراهیموویچ و هر بازیکن دیگری، تنها یک دوره بازی دارد و این بستگی به مینو رایولا دارد که کاری کند که این دوره بازی او تا پایان عمرش زندگیاش را تامین کند. برای خود رایولا، تابستان جاری یک فصل دیگر برای بازی دادن بازار، شناسایی نقاط ضعف تیمها و البته شمردن پول است.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: مرد فوتبال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۲۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این نشست خبری درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد اظهار کرد: احساس کردیم بچههای مسجد به باروری رسیدهاند و این رویداد میتواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدیتری از تئاتر کنیم.
وی در ادامه به کارگاههای کارگردانی در مشهد اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد: چشمانداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد این بود که بچههای تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه یابند و کمکم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند.
زارعی تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه محوری است و آنچه میخواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم این است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند میتوانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند.
وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد جایزهها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچههای تئاتر مسجد میگوییم که میتوان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است.
وی ادامه داد: آیین افتتاحیه این جشنواره ۱۸ اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار میشود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.
زارعی در پایان سخنانش به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه «فرجالله سلحشور» جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروههای برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا میشود.
مصطفی موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در ادامه این جلسه گفت: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار میشود.
وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استانها معرفی کرد که باعث شده تا علاقهمندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند.
دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد راه یافت.
وی پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و سپس به سلسله آموزشهای ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استانها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزشدهندگان بچههای مسجد در استانهایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاسها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم.
موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند.
وی اظهار کرد: جشنواره نمایشنامهنویسی «گلدستهها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آن که شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچههای تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروههای نمایشی قرار گرفت.هشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار میشود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.
دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد یادآور شد: در طول برگزاری جشنواره علاوه بر کارگاههای ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامهنویسی و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود.
وی ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود. همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت. همچنین در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچههای مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد.
در پایان این نشست پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد رونمایی شد.
انتهای پیام/
کیانوش رضایی کد خبر: 1229561 برچسبها تئاتر حوزه هنری